• ۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۱:۴۴:۳۳
  • در همه مقالات
  • توسط admin
  • بازدید: 2025
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۷/۰۲/۰۱ ۲۲:۴۷:۲۷
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف

تاریخچه PHP


ریشه PHP به سال 1995 میلادی بر می گردد زمانیکه یک برنامه نویس مستقل به نام راسموس لردورف (Rasmus Lerdorf)، اسکریپتی را به زبان Perl/CGI نوشت که توسط آن توانست دریابد چه تعداد بازدید کننده در حال خواندن رزومه آنلاینش هستند. اسکریپت وی دو کار را انجام میداد: اطلاعات کاربران را ثبت می کرد و تعداد بازدید کننده ها را در صفحه نمایش می داد. همانطور که امروزه می دانیم، به دلیل آنکه وب در آن زمان تکنولوژی جوانی محسوب می شد، ابزارهایی نظیر این، در آن زمان وجود نداشتند و در نتیجه کاربران زیادی از طریق ایمیل از لردورف در خواست کردند تا اسکریپت خود را در اختیار آنها قرار دهد. در نتیجه لردورف شروع به ارسال ابزار خود برای آنها کرد و نام آن را PHP یا صفحه شخصی نامید (Personal Home Page).

 

شهرت و موفقیت ابزار PHP، لردورف را مجبور می کرد تا توسعه این زبان را ادامه دهد. شاید اولین تغییراتی که بعنوان اولین ویژگی جدید در این زبان صورت گرفت، تبدیل داده های وارد شده از طریق یک فرم HTML به متغیرهای سمبولیک بود که کار انتقال به سیستمهای دیگر را آسان تر می کرد. برای انجام اینکار، لردورف تصمیم گرفت تا بجای استفاده از Perl، از زبان C استفاده کند. اوج تغییرات در این زبان، در نوامبر سال 1997 میلادی اتفاق افتاد که همراه با نگارش نسخهPHP 2.0 یا مفسر فرم بود (PHP/FI). افزایش شهرت این زبان برنامه نویسی، سبب شد تا برنامه نویسان بسیاری از سراسر جهان، در توسعه PHP و ارائه نسخه 2.0 شرکت کنند.

 

نسخه جدید PHP بسیار مشهور شد و یک هسته جدید از برنامه نویسان خیلی زود به لردورف ملحق شدند. آنها با در نظر گیری مفاهیم بنیادین این زبان که شامل پیاده سازی مستقیم کدهایPHP در کدهای HTML بود، موتور پردازشگر این زبان برنامه نویسی را از نو نوشتند که منجر به تولدی جدیدی از PHP به نام PHP 3.0 شد. حوالی سال 1998، نسخه 3.0 روانه بازار شد و بیش از 50.000 کاربر در حال استفاده از PHP بودند تا صفحات سایت خود را ارتقای دهند.

 

ظرف دو سال، توسعه این زبان با گامهای بلندی در حال انجام بود بطوریکه صدها تابع به این زبان اضافه شدند و تعداد کابران نیز در حال فزونی بود. اویل سال 1999 میلادی، Netcraft، شرکتی در خصوص تحلیل و بررسی های آمارهای اینترنتی، گزارش داد که حداقل یک میلیون کاربر در اینترنت، در حال استفاده از PHP هستند که همین آمار منجر شد تا این زبان بعنوان یکی از مشهورترین زبانهای اسکریپت نویسی در جهان شناخته شود. شهرت PHP حتی از سطح توقع برنامه نویسان آن نیز فراتر رفت بطوریکه بزودی مشخص شد که کاربران تمایل دارند تا از PHP برای قدرت دهی بیشتر به نرم افزارهایشان استفاده کنند. دو برنامه نویس اصلیPHP به نامهای زیو سوراسکی (Zeev Suraski) و اندی گاتمنز(Andi Gutmans)، در پی آن بودند تا در مورد آنکه چطورPHP کار می کند تفکر مجدد صورت گیرد. اوج این ماجرا زمانی صورت گرفت که پردازشگرPHP از نو نوشته شد و نام آن موتور اسکریپت Zend نام گرفت. نتیجه این کار، در نسخه 4 بیرون داده شد.

 

توجه: علاوه بر آنکه سوراسکی و گاتمنز، رهبران اصلی توسعه موتور Zend هستند و همچنین نقش اصلی را در هدایت و پیشرفت کلی زبان PHP داشته اند، آنها همچنین موسسین شرکت زند تکنولوژی نیز می باشند

(http: شرکت زند اصلی ترین ارائه دهنده محصولات و خدمات برنامه نویسی، انتشار و نرم افزارهای مدیریتی تحت PHP است. از سایت آنها دیدن کنید تا با خدمات آنها بیشتر آشنا شوید و همچنین سایت آنها منابعی رایگان بسیاری در خصوص آموزش دارد.


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.

هم اکنون گام نخست را برای داشتن یک وبسایت حرفه ای و جذاب بردارید

متخصصان و مشاوران ما آماده‌اند تا شما را در تمامی مراحل داشتن یک وب سایت راهنمایی کنند
ثبت درخواست