• ۱۳۹۳/۰۷/۱۳ ۱۸:۱۰:۴۵
  • در همه مقالات
  • توسط admin
  • بازدید: 2073
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۷/۰۲/۰۱ ۲۳:۰۴:۰۸
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف

رنگ های Web-safe


در قدیم، کامپیوترها تنها قادر بودند تا تنها 256 رنگ را نمایش دهند. این محدودیت، ناشی از محدودیت های سخت افزاری بود که منجر به استفاده از جدول رنگ، برای نمایش رنگ ها شده بود. وقتی رنگی پیدا می شد (مثلا در یک عکس) که در جدول موجود نبود، رنگ دیگری بجای آن استفاده می شد. رنگ استفاده شده، می توانست نزدیکترین رنگی باشد که به آن رنگ شبیه است (روشی سریع) یا تنالیته ای از آن باشد (روشی کند با کیفیتی بهتر).

روشهای زیادی برای ساخت استانداردی در پالت رنگ ها صورت گرفته است. مجموعه ای از 256 رنگ قابل نمایش نیاز به انتخاب شدن داشتند ولی در نهایت تعداد آنها 216 انتخاب شد چراکه سیستم های عامل، 16 تا 20 رنگ را برای استفاده های خود در نظرگرفته بودند. همچنین دلیل انتخاب 216 رنگ می توانست این باشد که رنگ ها به 6 گروه با فاصله مساوی بر روی طیف قرمز، سبز، آبی، تقسیم می شدند (6x6x6=216)، هرکدام در محدوده بین 0 تا FF (شامل خود 0 و FF).

لیست رنگهاغالبا بگونه ای نمایش داده می شدند که در هنگام رندرینگ، نیازی به رنگهای میانی دیگر نباشد. در حقیقت، پالت رنگی که در برنامه های مختلف از آن استفاده می شد، می توانست بطور دلخواه مجموعه ای 256 رنگی، از هر رنگی باشد. از پالت رنگ استاندارد، بعدها در مرورگرهای اولیه نیز استفاده شد و خوشبختانه پالت های رنگ در مرورگرهای مختلف، تفاوت عمئه ای با یکدیگر نداشتند (برخلاف موارد دیگر مرورگرها).

رنگ های Web-safe، نقصی که داشتند آن بود که در سیستم های X11، پالت رنگ بیسن برنامه های مختلف به اشتراک گذاشته می شد. در نتیجه، مکعب کوچکتری از رنگها (5x5x5یا 4x4x4) اغلب برای مرورگرها تخصیص داده می شد. بنابراین، رنگهای "Web-safe"، عملا در برخی از سیستم ها، بر روی آنها تبدیل رنگ صورت می گرفت. با ارائه تصویری با محدوده رنگ بزرگتر، و اجازه دادن به مرورگر برای گسسته سازی رنگها در صورت لزوم، نتایج بهتری حاصل شد.

امروزه، کامپیوترهای شخصی نوعا دارای محدوده رنگ 24 بیتی (رنگ حقیقی) می باشند و استفاده از رنگ های"web-safe"، امری مرسوم نمی باشد. حتی تلفن های همراه نیز حداقل 16 بیت رنگ دارند که با قراردهی دوربین های عکاسی و فیلمبرداری روی آنها، چنین کیفیت هایی بدست آمده است.

رنگ های"web-sade"، اسامی استانداردی ندارند ولی هرکدام آنها، می توانند با کدهای RGB نمایش داده شوند: هر جزء از آنها (قرمز، سبز و آبی)، یکی از 6 مقدار ممکن را از جدول زیر می گیرد (از 256 مقدار ممکن برای هر جزء در حالت رنگ 24 بیتی).

6 پرده ممکن از هر رنگ

Key Hex Decimal Fraction

0 00 0 0

3 33 51 0.2

6 66 102 0.4

9 99 153 0.6

C یا 12 CC 204 0.8

F یا 15 FF 255 1

یکی از نقص های پالت"Web-safe"، ضعف انتخاب در انتخاب رنگ های روشن برای پیش زمینه است. در این پالت رنگ، شدت رنگ ها، جایی که رنگ های تیره قرار گرفته اند، به ندرت قابل تشخیص از هم می باشد.


رنگ های Web-safe
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.

هم اکنون گام نخست را برای داشتن یک وبسایت حرفه ای و جذاب بردارید

متخصصان و مشاوران ما آماده‌اند تا شما را در تمامی مراحل داشتن یک وب سایت راهنمایی کنند
ثبت درخواست