• ۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۱:۵۹:۰۰
  • در همه مقالات
  • توسط admin
  • بازدید: 2174
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۷/۰۲/۰۱ ۲۲:۴۷:۳۵
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف

ویژگیهای PHP 5


نسخه 5 از PHP تحول بزرگی دیگری در این زبان برنامه نویسی بود. اگرچه نسخه های قبلی شامل تعداد زیادی از کتابخانه هایی بودند که به تازگی اضافه شده بودند، ولی نسخه 5، شامل ارتقای توابع موجود و افزودن چندین ویژگی بود که امکان ارتباط این زبان را با معماری های دیگر زبانهای برنامه نویسی پیشرفته می داد:

قلبلیتهای شی گرایی بطور وسیعی پیشرفت کرده بودند: ارتقای قابلیت های شی گرایی درPHP، قابل رویت ترین ویژگی در نسخه بود. نسخه 5 شامل افزودن تعداد زیادی از توابع می شد، توابعی نظیر سازنده ها و نابود کننده ها، تکثیر اشیاء، تجرید سازی کلاس ها (Class Abstraction)، حوزه متغیرها، رابط ها، و ارتقای طریقه مدیریت کردن اشیا توسط PHP. فصول 6 و 7، مقدمه هایی بر این موضوعات خواهند بود.

مدیریت خطاهای try/catch: طریقه مدیریت دستی خطاها در زبانهای برنامه نویسی سازمان یافته، خطا پذیر و سخت می باشد. برای غلبه بر این مشکل، نسخه 5، از مدیریت خطاها پشتیبانی می کرد. مدیریت خطاها در بسیاری از زبانهای برنامه نویسی نظیر C++، C#، Phyton، و Java، ابزاری عالی را برای استاندارد سازی منطق گزارش خطاها بدست می دهد. در فصل 8 بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم شد.

ارتقای پشتیبانی از XML و وب سرویس ها: پشتیبانی از XML، با استفاده از کتابخانه libxml2 ارائه شد و نیز توابعی جدید و نسبتا آینده دار برای خواندن و دستکاری درXML ارائه شدند. نام این افزونه جدید SimpleXML نام دارد. افزونهSOAP نیز با این نسخه ارائه شد. در فصل 20، با این دو افزونه به همراه تعدادی دیگر از افزونه های وب سرویس بیشتر آشنا خواهید شد.

پشتیبانی از SQLite: ویژگی که واقعا حیاتی نبود ولی برنامه نویسان با محبت تمام این ویژگی را برای پشتیبانی از نسخه ای خلاصه شده از دیتابیس سرور به نام SQLite فراهم کردند. SQLite راه حلی ساده را برای برنامه نویسانی که به دنبال استفاده از دیتابیس هستند ولی نمی خواهند با پیچیدگیهای مدیریتی آن دست و پنجه نرم کنند فراهم می کند. پشتیبانیPHP از این موتور قدرتمند پایگاه داده، در فصل 22 مورد بحث قرار خواهد گرفت.

توجه: ارتقای قابلیتهای شی گرایی که در نسخه PHP 5 ارائه داده شدند منجر شد تا قدرت این زبان برنامه نویسی افزایش بیشتری یابد: این قابلیتها این امکان را می دادند تا با استفاده از این زبان فریم ورک بتواند ساخته شود.

با بیرن آمدن نسخه 5، شهرت PHP به بالاترین حد خود در آن زمان رسید. طبق گزارشات Netcraft، PHP تقریبا در 19 میلیون دامنه نصب شده بود. PHP همچنین مشهورترین ماژولApache بود که تقریبا روی 54 درصد از کل سیستمهای Apache نصب شده بود. این آمار طبق گزارشات شرکت E-Soft ارائه شده است.


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.

هم اکنون گام نخست را برای داشتن یک وبسایت حرفه ای و جذاب بردارید

متخصصان و مشاوران ما آماده‌اند تا شما را در تمامی مراحل داشتن یک وب سایت راهنمایی کنند
ثبت درخواست