• ۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۱:۵۱:۳۴
  • در همه مقالات
  • توسط admin
  • بازدید: 2159
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۷/۰۲/۰۱ ۲۳:۳۸:۳۵
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف

ویژگیهای PHP 4


در 22 ماه می سال 2000، تقریبا 18 ماه پس از اعلام رسمی در مورد از سر گیری فعالیتهای برنامه نویسی برای نسخه جدید، PHP 4.0 بیرون آمد. بسیاری از مردم، نسخه PHP 4 را جنجالی ترین نسخه از این زبان می دانستند و سخنهایی از آن در اینترنت به گوش می رسید. تنها چند ماه پس از بیرون آمدن این نسخه، Netcraf، گزارشی بیرون داد که تخمین می زد بیشتر از 3.6 میلیون دامنه، PHP را روی دامنه های خود نصب کرده اند.

PHP 4، تغییرات بسیاری را در خود جای داده بود. تغییرات این نسخه به قرار زیر بودن

بهبود در مدیریت مناع: یکی از مشکلات اولیه نسخه های 3.x، عدم تناسب پذیری بود. دلیل این موضوع عمدتا بخاطر آن بود که طراحان این زبان روند پیشرفت سریع این زبان و استفاده در برنامه های بزرگ را کوچک شمرده بودند. زبان PHP در ابتدا برای سایت های بزرگ طراحی نشده بود و ادامه علاقه به استفاده از این زبان برای چنین مقاصدی منجر شد تا برنامه نویسان آن به اکثر مکانیک های این زبان از نو بیاندیشند.

پشتیبانی از شی-گرایی: نسخه 4، درجه ای از شی گرایی را در خود جای داده بود، اگرچه عمدتا این پیاده سازی، خارج از سطح توقعات بود و حتی خیلی ضعیف پیاده سازی شده بودند. ولی با وجود این، ویژگیهای جدید، نقش مهمی را در جذب کاربرانی که عادت به برنامه نویسی با زبانهای شی گرا (OOP) را داشتند ایفا می کرد. کلاسهای استاندارد و روشهای برنامه نویسی شی گرا در دسترس قرار گرفتند ضمن آنکه ویژگیهایی نیز نظیر سربارگذاری و اطلاعات زمان اجرای کلاسها نیز به این زبان اضافه شده بودند. نسخه کاملتری از شی گرایی، در نسخه 5 این زبان پیاده سازی شد که در فصل 6، به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

پشتیبانی از مدیریت session ها: مدیریتsession های http، در نسخه های 3.x از طریق بسته PHPLIB در اختیار کاربران قرار گرفته بودند (http: که در نسخه 4، بصورت یکپارچه توسط برنامه نویسان از نو نوشته شد. این ویژگی به برنامه نویسان ابزاری را ارائه می داد که توسط آن، بتوانند فعالیتهای کاربران و تمایلات آنها را بصورت غیر موازی، راحت و موثر، ردگیری کنند. فصل 18 این قابلیتها را مورد بحث قرار می دهد

رمزگذاری: کتابخانه MCrypt، بصورت پیش فرض در این نسخه قرار داده شده بود تا کاربران بتوانند رمزگذاری را بصورت کامل و hash شده و با استفاده از الگوریتمهای رمزگذاری که شامل Blowfish، MD5، SHA1 وTripleDES است انجام دهند. فصل 21 به تفصیل به این قابلیتهای PHP می پردازد.

پشتیبانی از ISAPI: پشتیبانی از ISAPI به کاربران این قابلیت را میدهد تا از PHP در کنار IIS وب سرور مایکروسافت استفاده نمایند. در فصل 2 نشان خواهیم داد که چگونه PHP را هم بر روی وب سرورهای IIS و هم بر روی وب سرورهای Apache نصب نمایید.

پشتیبانی از COM/DCOM: یکی دیگر از مزیتهایی که برای کاربران ویندوز در این نسخه از PHP وجود دارد، قابلیت دسترسی و نمونه سازی از اشیای COM است. این قابلیت، تعامل وسیعی را با برنامه های ویندوز بوجود آورد

پشتیبانی از جاوا: یکی دیگر از قابلیتهایی که به PHP قدرت می داد، پشتیبانی از بسته بندی اشیای جاوا در یک برنامه PHP بود. این قابلیت در نسخه 4 اضافه شد.

کتابخانه عبارات قانونمند سازگار با Perl (PCRE): زبان Perl زمانی بعنوانی سلطان پردازش رشته ها قلمداد می شد. توسعه دهندگان PHP به این نکته واقف بودند که قدرت توابع "عبارات قانونمند"، نقش مهمی را در مقبولیت PHP بازی خواهد کرد. در نتیجه آنها تصمیم گرفتند تا توابع Perl را درون برنامه PHP قرار دهند به جای آنکه آن را از نو بسازند. با این تصمیم آنها بسته کتابخانهPCRE را در بسته پیش فرض PHP قرار دادند (نسخه 4.2.0). فصل 9 به تفصیل به این موضوع خواهد پرداخت و مقدمه ای کوتاه را برای دستورات عبارات قانونمند که غالبا گیج کننده هستند را باز خواهد کرد.

علاوه بر این ویژگیها، صدها تابع دیگر نیز در نسخه 4 به PHP اضافه شدند که منجر به افزایش قابلیتهای این زبان شد.

PHP 4، جهش بزرگی رو به جلو در بلوغ این زبان بود که ویژگیها جدیدی را ارائه می داد. ولی تیم توسعه دهندگان PHP آرام ننشستند و خیلی زود دست به کار بزرگ دیگری زدند تا یک گوریل 800 پوندی را در دنیای اسکریپت نویسی تحت وب پیاده سازی کنند: PHP 5.




اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.

هم اکنون گام نخست را برای داشتن یک وبسایت حرفه ای و جذاب بردارید

متخصصان و مشاوران ما آماده‌اند تا شما را در تمامی مراحل داشتن یک وب سایت راهنمایی کنند
ثبت درخواست