• ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ۰۹:۲۵:۰۸
  • در طراحی وب
  • توسط admin
  • بازدید: 2183
  • اخرین ویرایش: -/-
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف

تاریخچه وب 2.0 - قسمت اول


عبارت وب 2.0 در ژانویه سال 1999 توسط خانم دارسی دینوچی، یک مشاور در طراحی اطلاعات الکترونیکی (معماری اطلاعات) بکار گرفته شد. در آن مقاله، که نام آن "آینده تکه تکه شده" نام داشت، دینوچی می نویسد:

شبکه وبی که ما هم اکنون می دانیم، که در پنجره های مرورگر به حالتی ایستا بارگذاری می شوند، تنها جنینی از شبکه وبی است که در آینده خواهند آمد. اولین تشعشات وب 2.0 در حال حاضر شدن است و ما فقط در حال مشاهده آن می باشیم که چطور این جنین ممکن است بزرگ شود. مفهوم وب در آینده به معنی صفحه ای پر از متن و عکس نخواهد بود بلکه مکانیزمی از انتقال است، اتری که توسط آن تعامل اتفاق خواهد افتاد. وب روی صفحه کامپیوتر شما ظاهر خواهد شد، بر روی صفحه تلویزیون شما، روی داشبورد ماشین شما، بر روی تلفن همراه شما، بر روی بازی های کامپیوتری خانگی و حتی ممکن است بر روی مایکرو ویو شما.

استفاده وی از وب، اساسا مرتبط با طراحی سایت، زیبایی، و ارتباطات روزمره میان اشیای مختلف در اینترنت است. دینوچی می نویسد که وب به دلیل استفاده وافر از برنامه های آماده تحت وب، در حال تکه تکه شدن است. مقاله وی مخاطبانش طراحان هستند و به آنها یاد آوری می کند تا کدهایشان را برای سخت افزارهای گوناگونی بنویسند. به همین خاطر، استفاده وی از وب، بطور نامستقیم اشاره به استفاده های جاری از این عبارت دارد.

عبارت وب 2.0، تا سال 2002 متروک ماند. بسیاری از افراد روی مفهوم وب 2.0 مشغول بکار بودند. مفهومی که امروزه به نام وب 2.0 شناخته شده است. بعنوان مثال اسکات دیتزن اشاره می کند "وب در حال تبدیل به پلتفرمی یکپارچه، جهانی و استاندارد است". جان راب می نویسد: "وب 2.0 چیست؟" سیستمی است که مدل قدیمی از سایت های متحد المرکز هستند در هم می شکند و قدرت اینترنت و وب را به میز کاری کامپیوتر شما می آورد."

در سال 2003، با اولین کنفرانس وب 2.0 به میزبانیO’Reilly Media و MediaLive، شهرت عبارت وب 2.0، رو به فزونی گذاشت. در افتتاحیه، جان باتل و تیم اوریلی، تعاریف خودشان را از "وب بعنوان پلتفرم" ارائه دادند، جاییکه نرم افزارهای تحت وب به جای آنکه برای کامپیوترهای خانگی نوشته شوند، برای سایت ها و تحت وب نوشته می شوند. ویژگی اصلی و مهم این موضوع که در آن کنفرانس آنها بحث می کردند آن بود که "مشتریان، کسب و کار شما را خودشان می سازند". آنها همچنین بحث کردند که فعالیتهای کاربران برای تولید مطالب (به شکل ایده، متن، ویدئو یا عکس)، می تواند بعنوان ارزشمند باشد.O’Reilly و Battelle وب 2.0 را از آنچه که آنها وب 1.0 می نامیدند جدا کردند. آنها وب 1.0 را مدلهای تجارت Netscape و دایره المعارف آنلاین Britannica نامیدند.

بعنوان مثال:

Netscape، وب را بعنوان پلتفرمی در شکل نرم افزارهای قدیمی شکل داد: نرم افزار ارائه شده توسط آنها مرورگر وب بود، یک نرم افزار تحت ویندوز، و استراتژی آنها، استفاده از قبضه کردن بازار مرورگرها برای استقرار بازاری با محصولات گران قیمت بود. کنترل بر روی استانداردها برای نمایش مطالب و نرم افزارها در مرورگر، در تئوری به Netscape قدرت تجاری را می داد که به شرکت مایکروسافت در بازار کامپیوترهای خانگی می داد. درست همانند اتفاقاتی که در صنعت ماشین سازی اتفاق افتاده بود، Netscape، وبتاپ را جایگزین دسکتاپ کرد و تصمیم داشت تا وبتاپ را با بروز رسانی اطلاعات برای مبلغان خود که سرورهایNetscape را خریداریکرده اند، آن را همه گیر کند.


تاریخچه وب
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.

هم اکنون گام نخست را برای داشتن یک وبسایت حرفه ای و جذاب بردارید

متخصصان و مشاوران ما آماده‌اند تا شما را در تمامی مراحل داشتن یک وب سایت راهنمایی کنند
ثبت درخواست