• ۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۰۲:۲۳:۳۳
  • در همه مقالات
  • توسط admin
  • بازدید: 1982
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۷/۰۲/۰۱ ۲۳:۱۳:۰۳
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف

قوانین CSS


قوانین CSS

CSS ها ساختارهای ساده ای دارند و از تعدادی کلمات کلیدی انگلیسی برای مشخص کردن ویژگیهای مختلف در طراحی استفاده می کنند. یک CSS از تعدادی قوانین تشکیل شده است. هر یک از این قوانین، از یک یا تعداد بیشتری انتخاب کننده یا selector تشکیل شده است و هر کدام از آنها دارای یک بلوک توصیف هستند. بلوک توصیف، از تعدادی توصیف تشکیل شده است که همه آنها درون یک بلوک آکلاد ({}) قرار گرفته اند. هر توصیف به خودی خود، از یک مشخصه یا property، یک کالن (:)، و یک مقدار تشکیل شده است. چنانچه چندین توصیف در یک بلوک وجود داشته باشد، از سمی کالن (;)، برای جداسازی آنها استفاده می شود.

در CSS، انتخاب کننده ها مشخص می کنند که ویژگیهای طراحی، به کدام تگ یا المان می بایست اعمال شوند. انتخاب کننده ها همچنین می توانند به تمان المانهای یک آیتم خاص در صفحه اعمال شوند و یا می توانند تنها به المانهایی که ویژگیهای مشخصی را دارند اعمال شوند. المانها ممکن است بسته به اینکه در صفحه، به چه نحوی نسبت به هم قرار گرفته اند، با یکدیگر منطبق شوند. ارتباط المانهای والد و فرزند نیز در صفحات سایت ها می تواند به نوعی انطباق محسوب شود.

شبه کلاسها نوعی دیگری از ویژگیهایی هستند که در CSS ها مورد استفاده قرار می گیرند تا به المانهای روی صفحه، هویت بخشند. در برخی حالات، از ID های یکتا برای اعمال بلوکی از CSS ها استفاده می شود. یکی از مرسوم ترین مثالها در این مورد، شبه کلاسها، کلاس :hover است که هنگامیکه کاربر موس خود را روی المانی می برد، کلاس خاصی را به آن المان اعمال می کند. این کلاس، به انتخاب کننده ای متصل می شود نظیر a:hover و یا #elementid:hover. بعنوان مثالهای دیگر، می توان به شبه کلاسها و شبه المانهای :first-lineو :visited یا :before اشاره کرد.

شبه کلاسها، کل المانها را انتخاب می کنند. بعنوان مثال، :linkیا :visited ، درحالیکه شبه المانها عناصری را انتخاب می کنند که ممکن است از المانهای ریزتری تشکیل شده باشند، نظیر :first-lineیا :first-letter.

انتخاب کننده ها ممکن است به شکلهای دیگری نیز با هم ترکیب شوند تا انعطاف پذیری بیشتری بدست آید، بویژه در CSS 2.1.

مثال زیر، کل قوانین بالا را در خود خلاصه کرده است:

selector [, selector2, ...] [:pseudo-class] {

property: value;

[property2: value2;

...]

}


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.

هم اکنون گام نخست را برای داشتن یک وبسایت حرفه ای و جذاب بردارید

متخصصان و مشاوران ما آماده‌اند تا شما را در تمامی مراحل داشتن یک وب سایت راهنمایی کنند
ثبت درخواست